Роз’яснення щодо застосування мораторію на перевірки суб’єктів господарської діяльності
Ще не так давно бізнес потерпав від численних перевірок з боку державних контролюючих органів, а тому рішення про запровадження минулого року мораторію на проведення таких перевірок було сприйнято з великим ентузіазмом у бізнесових колах.
Завдяки мораторію, впровадженому у серпні 2014 року, кількість перевірок минулого року у порівнянні з 2013 знизилась на 68%. При порівнянні останніх кварталів 2013 та 2014 років Державна регуляторна служба України констатувала зменшення кількості перевірок на 98,5%
Цього року мораторій також застосовується.
28 грудня 2014 року Верховна Рада України ухвалила Закон України „Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України” №76-VIII.
Пунктом 8 Прикінцевих положень цього Закону було встановлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) мають здійснюватися протягом січня-червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.
Час біжить швидко, до кінця червня лишились лічені дні. Серед підприємців пішли розмови, що із закінченням мораторію бізнес знову може бути розчавлено мільйонами перевірок.
Хочемо заспокоїти: мораторій не закінчується.
Практично одночасно зі згаданим вище Законом було ухвалено ще один - «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» № 71-VIII, пунктом 3 Прикінцевих положень якого встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органамиздійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Звертаємо увагу, що зазначений пункт не є зміною або доповненням до Податкового кодексу України, нехай назва Закону нікого не вводить в оману. Це положення створює цілком самостійну норму, яка поширюється на всі без винятків контролюючі органи.
Винятки встановлюються лише по відношенню до рівня доходу підприємств, установ та організацій – без дозволу Кабінету Міністрів України можна перевірити лише ті, у яких дохід за рік, що передував перевірці, перевищив 20 мільйонів гривень. Кількість працюючих при цьому значення не має.
Таким чином, для приблизно 80% підприємств та 99% підприємців мораторій продовжується.
Специфічні винятки з мораторію передбачено лише для перевірок, які проводить Державна фіскальна служба України:
- з 1 січня 2015 року мораторій не поширюється на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
- з 1 липня 2015 року мораторій не поширюватиметься на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи - підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО).
Останнє виключення стосуватиметься лише перевірок використання РРО.
Наголошуємо, що чинна зараз редакція пункту 296.10 статті 296 Податкового кодексу України містить норму, згідно з якою платники єдиного податку першої-третьої груп не застосовують РРО.
Необхідність їх застосування у частини підприємців з’явиться з набуттям чинності нової редакції цього пункту: „Платники єдиного податку другої і третьої (фізичні особи-підприємці) груп при здійсненні діяльності на ринках, при продажу товарів дрібнороздрібної торговельної мережі через засоби пересувної мережі, а також платники єдиного податку першої групи не застосовують реєстратори розрахункових операцій”.
Для платників єдиного податку третьої групи нова редакція пункту 296.10 статті 296 Податкового кодексу України набуде чинності з 1 липня 2015 року, а для платників податку другої групи – з 1 січня 2016 року.
Таким чином, платникам єдиного податку другої групи не слід боятися перевірок використання ними РРО після 1 липня 2015 року, оскільки використання ними РРО до 1 січня 2016 року взагалі не передбачено законодавством.